Δευτέρα, 7 Αυγούστου 2017

ΠΥΡΟΣΒΕΣΤΕΣ:Με αυτοθυσία παλεύουν κόντρα σε φωτιές και αντιδραστική πολιτική

Η αυτοθυσία των πυροσβεστών είναι πραγματικά ο βασικός λόγος που οι μεγάλες πυρκαγιές που εκδηλώνονται καθημερινά σε όλη τη χώρα δεν έχουν ακόμα πιο τραγική έκβαση. Αυτοθυσία που είχε σαν αποτέλεσμα, στα μέσα Ιούλη, ένας πυροσβέστης να χάσει τη ζωή του και άλλοι τρεις συνάδελφοί του να τραυματιστούν σοβαρά κατά τη διάρκεια επιχείρησης κατάσβεσης φωτιάς στο Ζευγολατιό Κορινθίας, αλλά και τον τραυματισμό τριών πυροσβεστών στην πυρκαγιά στο Λαγονήσι την περασμένη Πέμπτη. Με καταστάσεις όπως εκείνη που στοίχισε τη ζωή σε έναν εργαζόμενο, οι πυροσβέστες έρχονται αντιμέτωποι καθημερινά.
Τη βδομάδα που πέρασε εκδηλώθηκαν και πάλι μεγάλες πυρκαγιές, με αποκορύφωμα εκείνη στην Ανάβυσσο, που έφτασε μέχρι τη θάλασσα. Και μοιραία ήρθαν ξανά στο προσκήνιο με δραματικό τρόπο τα «καυτά» προβλήματα και οι ελλείψεις του Πυροσβεστικού Σώματος (ΠΣ), όπως και του μηχανισμού δασοπροστασίας, εξαιτίας της πολιτικής που συνθλίβει τις λαϊκές ανάγκες και σ' αυτόν τον τομέα.
Και στη φετινή αντιπυρική περίοδο έχουν αναδειχθεί με ακόμα πιο έντονο τρόπο τα διαχρονικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι πυροσβέστες. Προβλήματα εξαιτίας της συνέχισης της πολιτικής της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, που μειώνει τις κρατικές δαπάνες για τις ανάγκες της Πυροσβεστικής, αλλά και για τις ανάγκες των υπηρεσιών του δικτύου πρόληψης και πυρασφάλειας. Τίποτα δεν άλλαξε σε ό,τι αφορά τη μεγάλη έλλειψη σε μόνιμο προσωπικό, αφού τα πραγματικά οργανικά κενά είναι 4.000, σύμφωνα με τις εκτιμώμενες ανάγκες. Δεν έχει διασφαλιστεί η μονιμοποίηση των πυροσβεστών 5ετούς θητείας και των συμβασιούχων, ώστε να μπορέσουν να αξιοποιηθούν καλύτερα και σε επιχειρησιακό επίπεδο.



Και τη φετινή χρονιά, η κυβέρνηση διατήρησε στις πιστώσεις του τακτικού προϋπολογισμού διαφορά 120 εκατ. ευρώ περίπου, από τους ήδη πετσοκομμένους προϋπολογισμούς τα προηγούμενα χρόνια. Τα ήδη «γερασμένα» οχήματα έχουν φορτωθεί άλλον ένα χρόνο λειτουργίας. Περίπου το 50% των οχημάτων είναι πέραν της 15ετίας σε χρήση, με ό,τι αυτό συνεπάγεται, λόγω των μεγάλων φθορών στο περιβάλλον και στις συνθήκες που λειτουργούν. Πέρυσι, για παράδειγμα, από το σύνολο των 2.931 πυροσβεστικών οχημάτων, το 20,7% είχε ηλικία 0 - 8 χρόνια και το 25,5% 8 - 13 χρόνια. Λίγα οχήματα (περίπου 30) προστέθηκαν από περιφερειακά προγράμματα. Φέτος, θα διατεθούν 3.189 οχήματα παντός τύπου (τα 1.858 υδροφόρα). Τα οχήματα της Πυροσβεστικής διένυσαν πέρσι 13.518.341 χιλιόμετρα, κάνοντας 391.580 δρομολόγια.
Για την αεροπυρόσβεση διατίθενται 9 αεροπλάνα CL 215 και 5 CL 415. Θα χρησιμοποιηθούν δε 17 αεροπλάνα PZTL αλλά και δύο διθέσια PZTL για σκοπούς επιτήρησης. Μπορεί, βέβαια, να διατίθεται συγκεκριμένος αριθμός αεροσκαφών, αλλά αυτός είναι πλασματικός, αφού πολλά αεροπλάνα μόλις τροχοδρομούν δηλώνουν βλάβη. Θα χρησιμοποιηθούν 7 ελικόπτερα μεσαίου τύπου και 3 βαρέος τύπου, όπως και 3 «Σινούκ», 1 «Σούπερ Πούμα», αλλά και 3 BK της Πυροσβεστικής για το συντονισμό.
Σε ό,τι αφορά τους εργαζόμενους πυροσβέστες, ιδιαίτερα στις μεγάλες πυρκαγιές, δεν γνωρίζουν ωράρια και αναγκάζονται να δουλεύουν συνεχόμενα μέχρι 30 και 40 ώρες, για να καλύψουν τα μεγάλα κενά και τις ελλείψεις. Η υπηρεσία εντατικοποιείται, τα ρεπό κόβονται, το ωράριο γίνεται «λάστιχο» από τις συνεχόμενες κλήσεις σε επιφυλακή, ακόμα και για πυρκαγιές που μπορεί να αντιμετωπιστούν με το υπάρχον προσωπικό στις βάρδιες ή και για την περίπτωση που δεν υπάρχει καμία πυρκαγιά σε εξέλιξη (προληπτικές επιφυλακές). Οταν ξεσπούν μεγάλες δασικές πυρκαγιές σε οποιοδήποτε σημείο της επικράτειας, καλούνται ενισχύσεις από διάφορες περιοχές και περιφέρειες της χώρας, ακόμα και από αρκετά απομακρυσμένες. Αυτό σημαίνει μετακινήσεις με πολύωρα ταξίδια με τα πυροσβεστικά οχήματα, άρα σημαντική καταπόνηση για τους πυροσβέστες, πριν ακόμα φτάσουν στην πυρκαγιά. Την κατάσταση αυτή επιδεινώνει και η μη εξασφάλιση των απαραίτητων εγκαταστάσεων για την ξεκούρασή τους, κυρίως όταν συνδράμουν σε δασικές πυρκαγιές άλλων περιφερειών, μακριά από την έδρα τους.
Η κορυφή του παγόβουνου
Τα προβλήματα στην Πυροσβεστική είναι μόνο η κορυφή του παγόβουνου. Γιατί όταν υπάρχουν συγκεκριμένοι νόμοι με τους οποίους προωθείται η ένταση της εμπορευματοποίησης της γης αλλά και η διεύρυνση των νόμιμων επεμβάσεων στα δασικά οικοσυστήματα, χωρίς πλέον να χρειάζεται η εξασφάλιση της κυριότητας, αλλά μόνο η παραχώρηση της χρήσης, τότε είναι μοιραίο να υπάρχει και σοβαρό κίνητρο για να εκδηλωθεί μια φωτιά...
Η κυβέρνηση συσκοτίζει την αιτία που οξύνει τα προβλήματα των δασικών οικοσυστημάτων, της δασικής γης, που είναι ο καπιταλιστικός δρόμος ανάπτυξης. Αντίθετα, απευθύνεται σε «υπεύθυνους και υγιείς επιχειρηματίες», στους οποίους δήλωσε ότι θα τους εξασφαλίσει και «σταθερό χωροταξικό και περιβαλλοντικό πλαίσιο».
Κατά τα τελευταία χρόνια, αν και σε γενικές γραμμές παρατηρείται μια κάμψη του αριθμού των πυρκαγιών και των καμένων εκτάσεων σε απόλυτους αριθμούς, η γενική κατάσταση υποχρηματοδότησης των αρμόδιων υπηρεσιών για την αντιμετώπισή τους καθιστά πιο επικίνδυνες τις πυρκαγιές όταν αυτές «ξεφεύγουν», εξαιτίας ευνοϊκών καιρικών συνθηκών, ή εάν εκδηλωθούν σε δύσβατες περιοχές ή εάν υπάρξουν στοχευμένες εμπρηστικές δράσεις. Τότε, η έλλειψη προσωπικού και τεχνικών μέσων δημιουργεί τις συνθήκες για να αποκτήσουν οι πυρκαγιές ιδιαίτερα καταστροφικό χαρακτήρα σε τοπικό επίπεδο.
Διαφορετικός δρόμος ανάπτυξης
Είναι προφανές πως αποτελεί επιτακτική ανάγκη να υλοποιηθούν μια σειρά μέτρα που μπορούν τουλάχιστον να βελτιώσουν αυτή την κατάσταση, όπως:
-- Να διατεθούν χρήματα από τον κρατικό προϋπολογισμό για τη Δασική Υπηρεσία, το Πυροσβεστικό Σώμα και συνολικά για τις υποδομές πυροπροστασίας.
-- Να προσληφθεί το αναγκαίο μόνιμο προσωπικό όλων των ειδικοτήτων στη Δασική Υπηρεσία και το Πυροσβεστικό Σώμα, προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι τεράστιες ελλείψεις.
-- Να μην καταργηθούν Πυροσβεστικά Κλιμάκια και Υπηρεσίες.
-- Να αποψιλωθούν οι ορεινοί όγκοι και οι χώροι πρασίνου για να μην υπάρχει επικίνδυνη καύσιμη ύλη.
-- Να συντηρηθεί το δασικό οδικό δίκτυο και να διανοιχτούν τυχόν κλειστά τμήματά του, ώστε να είναι εφικτή η πρόσβαση των πυροσβεστικών οχημάτων.
-- Να ελεγχθούν τα δίκτυα παροχής νερού που χρησιμοποιούνται για την πυρόσβεση, οι δεξαμενές νερού και οι κρουνοί, ώστε να βρίσκονται σε άριστη κατάσταση και έτοιμα για χρήση σε περίπτωση πυρκαγιάς.
Η προστασία των δασών, της γης, προϋποθέτει διαφορετικό δρόμο ανάπτυξης, που διασφαλίζει την αρμονική συνύπαρξη του ανθρώπου με τη φύση. Κόντρα δηλαδή στις αυταπάτες που καλλιεργεί η κυβέρνηση ότι μπορεί να υπάρξει ανάπτυξη και προστασία των δασικών οικοσυστημάτων «που να ωφελεί ταυτόχρονα το λαό και τους ανταγωνιζόμενους μονοπωλιακούς ομίλους». 
Και αυτός, ο διαφορετικός δρόμος ανάπτυξης, είναι ο δρόμος όπου η γη και τα συγκεντρωμένα μέσα παραγωγής θα είναι κοινωνική ιδιοκτησία και θα υπάρχει επιστημονικός κεντρικός σχεδιασμός, που θα έχει ως κριτήριο την ικανοποίηση των λαϊκών αναγκών.

Κ. Πασ.
Κυριακή 6 Αυγούστου 2017

ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ