Τρίτη 1 Δεκεμβρίου 2015

ΣΥΓΚΥΒΕΡΝΗΣΗ - ΕΥΡΩΖΩΝΗ - ΔΝΤ:Η λίστα με τα νέα προαπαιτούμενα



Νέα αντιλαϊκά μέτρα, ένα προς ένα, βγαλμένα από τα κιτάπια του εγχώριου κεφαλαίου, ετοιμάζεται να νομοθετήσει η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, με προβλεπόμενο χρονοδιάγραμμα μέχρι τα μέσα του Δεκέμβρη. Αμέσως στη συνέχεια ξεκινά και ο επόμενος κύκλος της βαρβαρότητας, με έμφαση στη νέα αντεργατική αναδιάρθρωση του Ασφαλιστικού και των συντάξεων, τις παρεμβάσεις στα Εργασιακά, την απογείωση της φορομπηξίας απέναντι στους φτωχούς αγρότες, καθώς και στους μισθωτούς και συνταξιούχους. Σε αυτό το πλαίσιο, η εγκληματική
πολιτική που εφαρμόζει η «δεύτερη φορά Αριστερά» απέναντι στα λαϊκά στρώματα, εισέρχεται πλέον στο σκληρό πυρήνα των μνημονίων, ως εφαλτήριο για την ανάκαμψη του κεφαλαίου.
Είναι χαρακτηριστικά τα όσα δήλωσε την περασμένη βδομάδα ο επικεφαλής του Γιούρογκρουπ, Γ. Ντάισελμπλουμ, σύμφωνα με τον οποίο, το ΔΝΤ επαναβεβαίωσε την πρόθεσή του να συμμετάσχει στο ελληνικό πρόγραμμα στήριξης, υπό τον όρο ότι θα εφαρμοστούν οι μεταρρυθμίσεις για τη διοίκηση των τραπεζών και το συνταξιοδοτικό. Διευκρινίζοντας παραπέρα, τόνισε ότι «για το ΔΝΤ, το συνταξιοδοτικό είναι κρίσιμης σημασίας για τη δημοσιονομική σταθερότητα και αποτελεί προϋπόθεση για να ανοίξει η συζήτηση για την ελάφρυνση του ελληνικού χρέους». Σε αυτό το πλαίσιο, για μια ακόμη φορά, αποδείχνεται το γεγονός ότι οι κόντρες και η ενδοκαπιταλιστικοί ανταγωνισμοί γύρω από το κρατικό χρέος είναι υπόθεση απόλυτα συντονισμένη με την κλιμάκωση της αντιλαϊκής πολιτικής.
Η λίστα με τα νέα προαπαιτούμενα
Σύμφωνα με πληροφορίες, η δέσμη των μέτρων που έρχεται άμεσα προς ψήφιση στη Βουλή, περιλαμβάνει:
«Κόκκινα» δάνεια. Καθορίζονται οι όροι και οι προϋποθέσεις για τη μεταβίβαση «κόκκινων» δανείων από τις τράπεζες σε διάφορα «επενδυτικά funds». Συγκροτείται «ομάδα εργασίας» που θα παρουσιάσει προτάσεις σχετικά με τον τρόπο διαχείρισης των μεγάλων «κόκκινων» επιχειρηματικών δανείων. Το νέο πλαίσιο θα εφαρμόζεται από το 2016, σε συνδυασμό με την αναδιάρθρωση των επιχειρήσεων και τη συμμετοχή των τραπεζών στα μετοχικά κεφάλαια. Παράλληλα, οριστικοποιούνται οι προτάσεις της κυβέρνησης σχετικά με τα «κόκκινα» δάνεια επιχειρήσεων μικρότερου μεγέθους.
Ταμείο ιδιωτικοποιήσεων. Διορίζεται «ανεξάρτητη ομάδα δράσης» που θα προετοιμάσει προτάσεις για τη δομή και λειτουργία του νέου υπερ-ταμείου ιδιωτικοποιήσεων, στο οποίο αναμένεται να μεταβιβαστούν, τμηματικά, κρατικά περιουσιακά στοιχεία ύψους 50 δισ. ευρώ. Σε πρόσφατη δήλωση, ο υπουργός Οικονομικών της Γερμανίας, Β. Σόιμπλε, τόνισε: «Η Ελλάδα συμφώνησε τον Ιούλιο να δημιουργήσει ένα ταμείο για να εισπράξει τα έσοδα από ιδιωτικοποιήσεις και έπρεπε να παράσχει ένα περίγραμμα του ταμείου μέσα στον Οκτώβριο. Αυτό δεν έχει συμβεί, αλλά πρέπει να γίνει επειδή η βελτίωση της διακυβέρνησης των ελληνικών τραπεζών συνδέεται με αυτό».
Παράλληλα, η συγκυβέρνηση «τρέχει» τις διαδικασίες ιδιωτικοποίησης. Δεσμεύεται να ολοκληρώσει τις διαδικασίες που χρειάζονται για: ΤΡΑΙΝΟΣΕ, Εγνατία Οδό, τα λιμάνια Πειραιά και Θεσσαλονίκης, το παλιό αεροδρόμιο του Ελληνικού, περιφερειακά αεροδρόμια.
Ενέργεια. Εφαρμογή «μη αναστρέψιμων μέτρων» για την ιδιωτικοποίηση του ΑΔΜΗΕ, εκτός αν παρουσιαστεί κάποιο εναλλακτικό σχέδιο με ισοδύναμα αποτελέσματα σε όρους ανταγωνισμού και προσέλκυσης κερδοφόρων επενδύσεων, με μπούσουλα τις «βέλτιστες πρακτικές» της ΕΕ. Υιοθετείται η μεταρρύθμιση της αγοράς φυσικού αερίου, ζήτημα που θα ενισχύσει τους μεγαλοεπιχειρηματίες του χώρου.
Εκδοση δευτερογενούς νομοθεσίας για το πτωχευτικό δίκαιο των νοικοκυριών. Πρόκειται για αποφάσεις που συνδέονται με την εφαρμογή της νομοθεσίας για τους πλειστηριασμούς στην πρώτη κατοικία της λαϊκής οικογένειας. Οπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στον πρόσφατο νόμο για τους πλειστηριασμούς στην πρώτη κατοικία της λαϊκής οικογένειας, «με απόφαση της Τράπεζας της Ελλάδος, η οποία θα εκδοθεί εντός 30 ημερών από τη δημοσίευση του παρόντος, ορίζονται η διαδικασία και τα κριτήρια που λαμβάνονται υπόψη για τον προσδιορισμό της μέγιστης ικανότητας αποπληρωμής του οφειλέτη και τον προσδιορισμό του ποσού το οποίο θα ελάμβαναν οι πιστωτές σε περίπτωση αναγκαστικής εκτέλεσης, καθώς και για τονπροσδιορισμό της ενδεχόμενης ζημίας των πιστωτών».
Εργαλειοθήκες ΟΟΣΑ. Εφαρμογή της δέσμης των μέτρων που προβλέπονται. Ανάμεσα σε άλλα, δρομολογείται το νέο καθεστώς στη λειτουργία των καταστημάτων λιανικής τις Κυριακές (χτυπούν τους αυτοαπασχολούμενους, ενισχύουν τους επιχειρηματικούς ομίλους σε Εμπόριο, Υπηρεσίες), οι παρεμβάσεις στις συνθέσεις των πληρωμάτων στην ακτοπλοΐα (μείωση, κατάργηση συμβάσεων και όλων των δικαιωμάτων των ναυτεργατών που ενισχύει κέρδη και τσακίζει ναυτεργάτες ενώ δημιουργεί κινδύνους στην ασφαλή ναυσιπλοΐα), στο γάλα (ανοίγει δρόμους αύξησης των εισαγωγών, που θα τσακίσει τους μικρομεσαίους κτηνοτρόφους) κ.λπ.
«Κλειστά» επαγγέλματα. Αποτίμηση της κατάστασης, επανασύσταση της Διυπουργικής Επιτροπής και νέες παρεμβάσεις. Πρόκειται για απελευθέρωση σε όφελος μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων και τσάκισμα αυτοαπασχολούμενων.
Μισθολόγιο στο Δημόσιο. Οι μειωμένες αποδοχές στο στενό και ευρύτερο δημόσιο τομέα θα εφαρμόζονται από την 1/1/2016, ενώ ο τρόπος μείωσης θα προσδιοριστεί σε προσεχές νομοσχέδιο.
Συγχρηματοδοτούμενα έργα. Παρεμβάσεις για τα έργα που συγχρηματοδοτούνται από τα διαρθρωτικά ταμεία της ΕΕ, με στόχο την επιτάχυνση των εργασιών, ειδικά σε αυτοκινητόδρομους, Μετρό και διαχείριση αποβλήτων. Θα τους εκμεταλλεύονται επιχειρηματικοί όμιλοι κερδίζοντας, αφού θα έχουν βγάλει κέρδη και από την κατασκευή τους, ενώ ο λαός θα χρυσοπληρώνει τη χρήση τους, με αύξηση διοδίων, τελών καθαριότητας κ.λπ.
Χωροταξικός σχεδιασμός και δασικός νόμος. Εδώ «παίζει» το ζήτημα «χρήση γης» για επενδύσεις του κεφαλαίου σε διάφορες επιχειρήσεις, ιδιαίτερα στον τομέα τουρισμού (π.χ. εγκαταστάσεις σε δάση), αλλά και διευκολύνσεις για εγκαταστάσεις επιχειρηματικών ομίλων έτσι που να μειώνεται το κόστος τους.
Επιπλέον δράσεις προβλέπονται σχετικά με τη σύσταση της «ανεξάρτητης» Γενικής Γραμματείας Εσόδων, τη σύσταση της Επιτροπής που θα αξιολογεί τις διοικήσεις των τραπεζών, καθώς και την έκδοση Υπουργικών Αποφάσεων και εγκυκλίων για την εφαρμογή ήδη ψηφισμένων διατάξεων.
Να σημειωθεί ότι η διόγκωση της φοροληστείας απέναντι στους μικρομεσαίους αγρότες, καθώς και η πρόσθετη φοροαφαίμαξη σε μισθωτούς και συνταξιούχους, θα προχωρήσουν με επόμενο νομοσχέδιο. Σε κάθε περίπτωση, τα εν λόγω αντιλαϊκά μέτρα θα ισχύσουν από την 1/1/2016, ανεξάρτητα από το χρόνο ψήφισής τους στη Βουλή.
Ανακεφαλαιοποίηση - «κόκκινα» δάνεια
Με το κρατικό Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας να φορτώνεται χασούρα που αναμένεται να πλησιάσει στα 40 δισ. ευρώ (την πληρώνει όλη ο λαός), ολοκληρώνεται η διαδικασία της ανακεφαλαιοποίησης των ελληνικών τραπεζών (τρίτη στη σειρά από το 2013).
Την ίδια ώρα, τραπεζικοί όμιλοι βρίσκονται σε προχωρημένες συζητήσεις σχετικά με τη διαμόρφωση κοινών επιχειρηματικών σχημάτων με διεθνείς «επενδυτές», προκειμένου να διαχειριστούν από κοινού τα κάθε είδους «κόκκινα» δάνεια. Σύμφωνα με πληροφορίες, ρόλο σε αυτή τη διαδικασία φαίνεται να αναλαμβάνει και ηισπανική «Aktua», προφανώς λόγω «εμπειρίας» από τη διαχείριση «κόκκινων» δανείων στην Ισπανία. Μάλιστα, ο συγκεκριμένος όμιλος «φημίζεται» για την εξειδίκευση στη διαχείριση δανείων που διασφαλίζονται με υποθήκες σε ακίνητη περιουσία. Πρόκειται για ένα ακόμη τρόπο αντιμετώπισης, που βέβαια θα συμπληρωθεί στη συνέχεια με το νόμο που θα δίνει τη δυνατότητα «ανοίγματος» της αγοράς των προβληματικών δανείων και την πώλησή τους από τις τράπεζες σε άλλους «επενδυτές». Εν προκειμένω, το μοναδικό ζητούμενο είναι η τιμή πώλησης των προβληματικών δανείων, που με τη σειρά του θα αποτελέσει το αντικείμενο των επιχειρηματικών συμφωνιών και της διαπάλης.
Αλλωστε, το ζήτημα των πλειστηριασμών στην πρώτη κατοικία είναι αναπόσπαστα συνδεδεμένο με το συνολικότερο θέμα της διαχείρισης των «κόκκινων» δανείων, το βηματισμό και την πολιτική που θα επιλέξουν στη συνέχεια οι τραπεζικοί όμιλοι.
Σύμφωνα με το οικονομικό επιτελείο, θα περιλαμβάνονται διαφορετικές «λύσεις» για τις διάφορες κατηγορίες δανείων - μεγάλα επιχειρηματικά, μικρά επιχειρηματικά, στεγαστικά, καταναλωτικά - αλλά θα προωθεί τη «διαχείριση εντός του τραπεζικού συστήματος», όπως για παράδειγμα αυτή με την ισπανική «Aktua», αφήνοντας ορθάνοιχτο το ενδεχόμενο πώλησής τους σε άλλους ενδιαφερόμενους επενδυτές.
Τα βασικά σημεία της νέας ρύθμισης αναμένεται να περιλαμβάνουν:
-- Την κατηγοριοποίηση των επιχειρήσεων σε βιώσιμες και μη βιώσιμες, έτσι ώστε να επιλέγεται το μείγμα διαχείρισης (μετοχοποίηση δανείων με συμμετοχή τραπεζών στις επιχειρήσεις, τεχνικές «εξυγίανσης», ρευστοποίηση περιουσιακών στοιχείων κ.ά.).
-- Δυνατότητα μεταβίβασης των προβληματικών δανείων από τις τράπεζες σε άλλους «επενδυτές». Η συγκυβέρνηση βάζει στο τραπέζι τη δυνατότητα μεταβίβασης επιχειρηματικών δανείων για ποσά πάνω από 1 εκατ. ευρώ.
Χαρακτηριστική είναι η σχετική ανακοίνωση του Γιούρογκρουπ, την περασμένη βδομάδα:
-- Η χρηματοπιστωτική σταθερότητα στην Ελλάδα «απαιτεί περαιτέρω αποφασιστικές προσπάθειες από τις ελληνικές αρχές για την αντιμετώπιση των υπόλοιπων αδυναμιών, ιδίως αυτών που απορρέουν από τουψηλό επίπεδο των μη εξυπηρετούμενων δανείων».
-- «Καλωσορίζουμε την πρόθεση των ελληνικών αρχών για σταθερή εφαρμογή της στρατηγικής για τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια, σε συμφωνία με το χρονοδιάγραμμα που συμφωνήθηκε με τους ευρωπαϊκούς θεσμούς».
-- «Καλωσορίζουμε επίσης την επιβεβαίωση ότι η αποτίμηση της εμπορικής αξίας των ακινήτων, στο πλαίσιο του νόμου για τους πλειστηριασμούς, θα γίνει από ανεξάρτητους εκτιμητές, υπό την εποπτεία της Τράπεζας της Ελλάδας».
Να σημειωθεί ότι σε σύνολο κεφαλαιακών αναγκών ύψους 14,4 δισ. ευρώ, οι τραπεζικοί όμιλοι συγκεντρώνουν τουλάχιστον 5,5 δισ. ευρώ μέσω των προσφορών από ιδιώτες επενδυτές και ακόμη 3,3 δισ. ευρώ από τα προγράμματα ανταλλαγής ομολόγων με νέες μετοχές, με το συνολικό ποσό (χωρίς την κρατική συμμετοχή) να υπολογίζεται στα 8,8 δισ. ευρώ.
Από την πλευρά της, η συγκυβέρνηση σε ενημερωτικό σημείωμα τονίζει: «Διεσώθησαν όλες οι μεγάλες τράπεζες, καθώς σε περίπτωση μη κάλυψης των βασικών κεφαλαιακών αναγκών τους από ιδιώτες, τότε θα οδηγούμασταν σε διαδικασία εξυγίανσης, που θα απομάκρυνε τους επενδυτές και θα αύξαινε σημαντικά το κόστος της ανακεφαλαιοποίησης για το ελληνικό Δημόσιο και συνεπώς το δημόσιο χρέος». Σε αυτό το πλαίσιο, επί της ουσίας ομολογούν ότι σε αυτήν τη φάση, η ιδιωτικοποίηση των τραπεζών, που διασώθηκαν με πακτωλό κρατικού χρήματος που πληρώνει ο λαός, ήταν και η καλύτερη λύση, την οποία και διεκπεραίωσε (σε όφελος του κεφαλαίου) η σημερινή συγκυβέρνηση.

ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 

Κυριακή 29 Νοέμβρη 2015