Τις διαδικασίες δημιουργίας της Τράπεζας Θεμάτων για τις εξετάσεις των μαθητών της Α' Λυκείου και Α' ΕΠΑΛ στο τέλος της σχολικής χρονιάς ξεκινάει το υπουργείο Παιδείας και το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής.
Η δημιουργία της Τράπεζας Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας (ΤΘΕΔΔ) θα χρηματοδοτηθεί από το ΕΣΠΑ και ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται στα 1.570.000 ευρώ.
Πρόκειται για ένα ακόμα βήμα υποταγής του Λυκείου αποκλειστικά στις εξετάσεις και στην πρόσβαση
στην ανώτατη εκπαίδευση, με αποτέλεσμα να χαθεί ο μορφωτικός του χαρακτήρας στο βαθμό που έχει απομείνει κάτι από αυτόν. Όπως άλλωστε υποστηρίζει το υπουργείο Παιδείας, οι Τράπεζες Θεμάτων «αποτελούν σημαντικά εργαλεία οργάνωσης και διαχείρισης της διαδικασίας αξιολόγησης (...) Αποσκοπούν αφ' ενός στην ενίσχυση της αντικειμενικότητας και αξιοπιστίας των εξετάσεων και αφ' ετέρου στη διαπίστωση του βαθμού επίτευξης των μαθησιακών στόχων που τίθενται από τα αναλυτικά προγράμματα».
στην ανώτατη εκπαίδευση, με αποτέλεσμα να χαθεί ο μορφωτικός του χαρακτήρας στο βαθμό που έχει απομείνει κάτι από αυτόν. Όπως άλλωστε υποστηρίζει το υπουργείο Παιδείας, οι Τράπεζες Θεμάτων «αποτελούν σημαντικά εργαλεία οργάνωσης και διαχείρισης της διαδικασίας αξιολόγησης (...) Αποσκοπούν αφ' ενός στην ενίσχυση της αντικειμενικότητας και αξιοπιστίας των εξετάσεων και αφ' ετέρου στη διαπίστωση του βαθμού επίτευξης των μαθησιακών στόχων που τίθενται από τα αναλυτικά προγράμματα».
Επιπλέον επειδή η Τράπεζα για να δημιουργηθεί χρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ, θα πρέπει να προωθεί, όπως ρητά αναφέρει το υπουργείο, την αναμόρφωση των προγραμμάτων σπουδών με «την ανάπτυξη των βασικών δεξιοτήτων όπως αυτές ορίζονται στο Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Αναφοράς για τις βασικές δεξιότητες στη Διά Βίου Μάθηση, να ανταποκρίνονται με τη μέγιστη δυνατή ευελιξία στις ραγδαία εξελισσόμενες απαιτήσεις της κοινωνίας της γνώσης, να προωθούν την ανάπτυξη και εφαρμογή νέων, καινοτόμων και ευέλικτων μεθόδων συμμετοχικής και βιωματικής εκπαίδευσης, που θα μπορούν σε κάποιο βαθμό να προσαρμόζονται στις διαφοροποιημένες ανάγκες και δυνατότητες των μαθητών»
Με άλλα λόγια, η Τράπεζα θα είναι εργαλείο μεγαλύτερης προσαρμογής του σχολείου στις κατευθύνσεις της ΕΕ για υποβάθμιση της γνώσης προς όφελος των δεξιοτήτων που θέλει η αγορά και για διαφοροποίηση των μαθητών σε αυτούς που «παίρνουν» και αυτούς που «δεν παίρνουν» τα γράμματα!
Οι διαδικασίες δημιουργίας της, όμως, είχαν καθυστερήσει πολύ (έφτασαν να διαρρέονται και σενάρια για πιθανή αναβολή της για φέτος) και η αγωνία στους μαθητές και εκπαιδευτικούς της Α' Λυκείου είναι διάχυτη, καθώς δεν έχουν ενημερωθεί επισήμως πώς ακριβώς θα λειτουργεί.
Οι τεχνικές διαδικασίες συγκρότησής της
Η ΤΘΕΔΔ θα δημιουργηθεί σε τρεις φάσεις, την τρέχουσα και την ερχόμενη σχολική χρονιά. Στην πρώτη φάση της ΤΘΕΔΔ θα συγκεντρωθούν θέματα για 27 μαθήματα (15 για την Α' τάξη Γενικού Λυκείου και 12 για την Α' ΕΠΑΛ).
Υπό την εποπτεία μιας Κεντρικής Επιστημονικής Επιτροπής θα συγκροτηθούν τριμελείς Επιστημονικές Επιτροπές για όλα τα εξεταζόμενα μαθήματα, οι οποίες θα διαμορφώσουν τα κριτήρια ένταξης των θεμάτων στην ΤΘΕΔΔ, θα συντάσσουν θέματα και θα αξιολογούν - ταξινομούν τα θέματα που προτείνουν άλλοι εκπαιδευτικοί. Οι εκπαιδευτικοί Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης θα μπορούν να στέλνουν θέματα προτείνοντάς τα για ένταξη στην ΤΘΕΔΔ και θα μπορούν να στελεχώσουν τις Επιστημονικές Επιτροπές. Στην Κεντρική Επιστημονική Επιτροπή θα συμμετέχουν πανεπιστημιακοί, σύμβουλοι του υπουργείου που υπηρετούν στο Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, Σχολικοί Σύμβουλοι κ.ά. Για τη λειτουργία της ΤΘΕΔΔ θα δημιουργηθεί και το ανάλογο λογισμικό καθώς και επιμορφωτικό υλικό για τους χρήστες της, που δεν αναφέρεται όμως ποιοι θα είναι αυτοί, δηλαδή αν θα έχουν πρόσβαση σε όλα τα θέματα της Τράπεζας όλοι οι εκπαιδευτικοί, οι μαθητές κλπ. Επίσης αναφέρεται ότι για τις εξεταστικές περιόδους (Ιούνης και Σεπτέμβρης για τα έτη 2014 και 2015) θα δημιουργηθεί και ένα γραφείο βοήθειας, που θα απαντά σε ερωτήματα και θα υποστηρίζει τους χρήστες.