Σειρά από προαπαιτούμενες δράσεις έρχονται προς ψήφιση στη Βουλή για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζικών ομίλων, σε συνδυασμό με τη διαχείριση των κόκκινων δανείων. Πέρα και πάνω, από τους σφοδρούς επιχειρηματικούς ανταγωνισμούς, που αφορούν τους όρους της ανακεφαλαιοποίησης, τον επιμερισμό της χασούρας, αλλά και για την αποκόμιση κερδών στη φάση της ανάκαμψης, το ζήτημα αυτό επιχειρείται να αξιοποιηθεί ως άλλοθι για την αντιλαϊκή επέλαση. Τόσο οι παράγοντες της Ευρωζώνης όσο και οι Ελληνες τραπεζίτες «υπενθυμίζουν» ότι από 1/1/2016 τίθεται σε εφαρμογή
η Οδηγία της ΕΕ που αφορά στη «διάσωση των τραπεζών με ίδια μέσα» (bail in), γεγονός που ισοδυναμεί με «κούρεμα» των τραπεζικών καταθέσεων. Σε αυτό το πλαίσιο, υψηλόβαθμος αξιωματούχος της Ευρωζώνης συνέδεσε άμεσα τις εκταμιεύσεις των προβλεπόμενων ενισχύσεων για τις τράπεζες με την εφαρμογή των προαπαιτούμενων αντιλαϊκών μέτρων. Την ίδια ώρα, τα δάνεια για τη διάσωση των τραπεζών φορτώνονται στο κρατικό χρέος που θα πληρώσει ο λαός.
η Οδηγία της ΕΕ που αφορά στη «διάσωση των τραπεζών με ίδια μέσα» (bail in), γεγονός που ισοδυναμεί με «κούρεμα» των τραπεζικών καταθέσεων. Σε αυτό το πλαίσιο, υψηλόβαθμος αξιωματούχος της Ευρωζώνης συνέδεσε άμεσα τις εκταμιεύσεις των προβλεπόμενων ενισχύσεων για τις τράπεζες με την εφαρμογή των προαπαιτούμενων αντιλαϊκών μέτρων. Την ίδια ώρα, τα δάνεια για τη διάσωση των τραπεζών φορτώνονται στο κρατικό χρέος που θα πληρώσει ο λαός.
Τα «μη εξυπηρετούμενα δάνεια» υπολογίζονται σε 100 δισ. ευρώ(55% του ΑΕΠ!). Το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας από κοινού με την Τράπεζα της Ελλάδας (ΤτΕ) θα σχεδιάσουν τα μέτρα που αφορούν στην ανάπτυξη «δυναμικής και ευέλικτης αγοράς» για τη διαχείριση των «κόκκινων» δανείων, καθώς και ειδικό σχέδιο δράσης για τη διαχείριση των μεγάλων «κόκκινων» επιχειρηματικών δανείων.
Η κάθε τράπεζα επεξεργάζεται ειδικά σχέδια που αφορούν στη μεταβίβαση των «κόκκινων» δανείων σε διάφορα επενδυτικά κεφάλαια, τα οποία, αφού προηγουμένως εξαγοράσουν τα δάνεια σε προνομιακές τιμές, θα επιχειρήσουν στη συνέχεια να εισπράξουν τα μεγαλύτερα δυνατά κέρδη, σε βάρος βέβαια και των οικονομικά ανήμπορων λαϊκών νοικοκυριών.
Το «ζουμί», όμως, βρίσκεται στη διαχείριση των μεγάλων «κόκκινων» επιχειρηματικών δανείων, ενώ η επιχειρηματική διαπάλη αναπτύσσεται και γύρω από τα «κοινοπρακτικά» δάνεια, στα οποία έχουν συμβάλει περισσότερες από μία ή και όλες οι τράπεζες από κοινού. Σε αυτό το πλαίσιο, το ΤΧΣ και η ΤτΕ, μέχρι τα τέλη Οκτώβρη, θα καταρτίσουν σχέδιο με μια σειρά «ειδικές δράσεις» για την εξάλειψη των νομικών και άλλων κανονιστικών εμποδίων που υπάρχουν στη διαχείριση και τη μεταβίβαση των προβληματικών δανείων.
Το ζήτημα της διαχείρισης των «κόκκινων» δανείων σχετίζεται με την απαλλαγή των τραπεζών από τα «βαρίδια» και βέβαια με την τόνωση της χρηματοδότησης προς επιλεγμένους κλάδους και ισχυρούς επιχειρηματικούς Ομίλους, κατά το νέο πρότυπο της «παραγωγικής ανασυγκρότησης» που προκρίνεται για την ανάκαμψη του κεφαλαίου.
Σε αυτό το αντιλαϊκό πλέγμα θα ενταχθεί και το πλαίσιο της λεγόμενης «προστασίας» των λαϊκών νοικοκυριών από πλειστηριασμούς και μάλιστα στη βάση του νέου Κώδικα Δεοντολογίας που συντάσσει η ΤτΕ. Ουσιαστικά, ανοίγει διάπλατα ο δρόμος για πλειστηριασμούς ακόμη και για την πρώτη κατοικία.
Τέλη Οκτώβρη αναμένεται να γνωστοποιηθούν τα αποτελέσματα των «διαγνωστικών ελέγχων» που διενεργεί η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα σχετικά με το ύψος των νέων κεφαλαιακών αναγκών, ενώ μέχρι το τέλος του έτους θα έχουν ολοκληρωθεί οι αυξήσεις μετοχικών κεφαλαίων, στις οποίες αναμένεται να συμβάλουν κατ' αρχήν οι ιδιώτες μέτοχοι (παλαιοί και νέοι) και βέβαια το κρατικό Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (ΤΧΣ), κατά το μέρος που θα απαιτηθεί, για να συμπληρωθούν τα ποσά για κάθε τραπεζικό όμιλο.