Η πρόταση του ΚΚΕ για το σχολείο των αναγκών μας, το Ενιαίο Δωδεκάχρονο Σχολείο Σύγχρονης Γενικής Παιδείας, έχει τυπωθεί από τη «Σύγχρονη Εποχή» σε μια καλαίσθητη μπροσούρα των 50 περίπου σελίδων και διατίθεται ήδη στα βιβλιοπωλεία της «Σύγχρονης Εποχής», ενώ διακινείται και από τις Οργανώσεις του ΚΚΕ. Περίπου 16 χρόνια αφότου το ΚΚΕ πρωτοέθεσε την ολοκληρωμένη πρότασή του για το σχολείο και πάνω στην ίδια βασική κατεύθυνση για Ενιαίο Δωδεκάχρονο Σχολείο Γενικής Παιδείας, αυτή εμπλουτίστηκε με βάση τις εξελίξεις στην αστική στρατηγική για την Εκπαίδευση, αλλά και με βάση την επεξεργασία του Προγράμματος του Κόμματος που ψηφίστηκε στο 19ο Συνέδριο. Στο Πρόγραμμα σημειώνεται σχετικά ότι το...
Το πλήρες κείμενο της πρότασης του ΚΚΕ (και σε pdf) για το σχολείο των αναγκών μας, το Ενιαίο Δωδεκάχρονο Σχολείο Σύγχρονης Γενικής Παιδείας, βρίσκεται αναρτημένο στην ιστοσελίδα του ΚΚΕ, στη διεύθυνση: http://www.kke.gr/paideia/eniaio_dodekaxrono_sxoleio_h_apanthsh_sthn_krish_toy_astikoy_sxoleioy_kai_tis_antidrastikes_metamorfoseis_toy?morf=1&tab=1
Στο πλαίσιο της παρουσίασης της νέας πρότασης του Κόμματος για το «Ενιαίο Δωδεκάχρονο Σχολείο Σύγχρονης Γενικής Παιδείας» θεωρούμε σκόπιμο για ουσιαστικούς λόγους να αποσαφηνίσουμε ορισμένες βασικές έννοιες που χρησιμοποιούνται στο κείμενο, προκειμένου να διευκολύνουμε την παρακολούθηση των σύγχρονων εκπαιδευτικών προβλημάτων. Πρόκειται για έννοιες που χρησιμοποιούνται και από την πλευρά της αστικής τάξης και που συχνά στην καθομιλουμένη μοιάζουν να επικαλύπτονται ή τα όρια της σημασίας τους να είναι δυσδιάκριτα. Ομως, η παρακάτω αποσαφήνιση γίνεται για την καλύτερη κατανόησή τους και την παρακολούθησή τους στο κείμενο της πρότασης του ΚΚΕ. Παιδεία. Ο ελληνικός όρος Παιδεία έχει έννοια...
Παρακάτω προτείνεται ενδεικτική αρθρογραφία για την αφομοίωση της πρότασης για το Ενιαίο Δωδεκάχρονο Σχολείο, που, σε συνδυασμό με τη μελέτη της αρθρογραφίας του «Ριζοσπάστη» που έχει ξεκινήσει για την εκλαΐκευση του κειμένου, δίνει τη δυνατότητα για άντληση παραδειγμάτων και παραπέρα εμβάθυνση. Απαραίτητα υλικά μελέτης, βέβαια, είναι πρώτα απ' όλα το Πρόγραμμα του ΚΚΕ, καθώς και από το βιβλίο «Θεωρητικά ζητήματα στο Πρόγραμμα του ΚΚΕ» της Ιδεολογικής Επιτροπής της ΚΕ του Κόμματος (κυκλοφορεί από τη «Σύγχρονη Εποχή») τα κεφάλαια 1 και 3. Χρήσιμα στη μελέτη επίσης είναι τα βιβλία «Για τη διαπαιδαγώγηση του νέου ανθρώπου» των Καλίνιν - Κρούπσκαγια και «Αναπτυξιακή Ψυχολογία και αγωγή του...
Στο πρώτο μέρος του άρθρου («Ριζοσπάστης» 24/2/2016), δείξαμε πως η αστική στρατηγική για την Εκπαίδευση προωθεί πολλαπλές διακρίσεις και διαφοροποιήσεις στα σχολεία, οι οποίες αναπόφευκτα αποτυπώνουν και αναπαράγουν τις ταξικές διακρίσεις που υπάρχουν στον καπιταλισμό, όπως και συνολικά τις ανάγκες του κεφαλαίου. Στον αντίποδα των παραπάνω, το σχολείο του σοσιαλισμού, το δωδεκάχρονο σχολείο που περιγράφεται στην πρόταση του ΚΚΕ, είναι ενιαίο, χωρίς διακρίσεις. Εξάλλου, όλα τα σχολεία είναι κρατικά και δωρεάν και είναι υποχρέωση του εργατικού κράτους να προσφέρει υψηλού επιπέδου μόρφωση σε όλα τα παιδιά. Δεν υπάρχουν σχολεία που υπερτερούν ή υστερούν, αλλά αντίθετα όλα είναι του ίδιου...
Στο επίκεντρο διακηρύξεων από τους εκάστοτε διαχειριστές που εναλλάσσονται στην κυβέρνηση έχει βρεθεί κατά καιρούς η στήριξη των μαθητών για την αντιμετώπιση της σχολικής αποτυχίας, της μαθητικής διαρροής. Τα διάφορα «αντισταθμιστικά μέτρα» που έχουν καθιερωθεί, η διαχρονική εξέλιξη και η αποτελεσματικότητά τους αναδεικνύουν πως η ύπαρξη μορφωτικών ανισοτήτων είναι αναπόσπαστο κομμάτι της κοινωνικής και εκπαιδευτικής πραγματικότητας, του εκπαιδευτικού προβλήματος. Τα ίδια τα μέτρα που κατά καιρούς λαμβάνονται για την αντιμετώπιση του ζητήματος, δεν είναι ξεκομμένα από την αστική στρατηγική για την Εκπαίδευση, ενώ τελικά αποδεικνύονται αναποτελεσματικά, καθώς δεν αντιπαλεύονται οι αιτίες που...
Σε μια προσπάθεια να συγκεντρώσει κάποια πρώτα συμπεράσματα από τον κύκλο των συνεδριάσεών της με μια σειρά φορέων στο πλαίσιο του «διαλόγου» για την Παιδεία, συνεδριάζει σήμερα η Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής. Με ένα τρισέλιδο κείμενο που έστειλε στα μέλη της επιτροπής ο πρόεδρός της, Κ. Γαβρόγλου, ξεχωρίζει 20 σημεία για τις αναδιαρθρώσεις που θα προκύψουν από το «διάλογο», κάποια από τα οποία πέρα από το γενικόλογο χαρακτήρα τους, είναι ενδεικτικά των κατευθύνσεων που θα έχουν αυτές οι αναδιαρθρώσεις. Ετσι, ψηλά ψηλά στα 20 σημεία ξεχωρίζει ο στόχος για «ενίσχυση της αυτονομίας των σχολικών μονάδων». Πρόκειται για ένα στόχο που ο ΟΟΣΑ τον θέτει επιτακτικά στις εκθέσεις του...
«Η Ελλάδα είναι ίσως η τελευταία χώρα στην ΕΕ στην οποία το πτυχίο σε ένα γνωστικό αντικείμενο θεωρείται ικανό προσόν για την παροχή ποιοτικού εκπαιδευτικού έργου». Με βάση αυτό το συμπέρασμα, η υποεπιτροπή που συστάθηκε από την Επιτροπή Εθνικού Διαλόγου της κυβέρνησης για την εξέταση του θέματος της «αρχικής εκπαίδευσης και επιμόρφωσης εκπαιδευτικών», εξέτασε ένα νέο γενικό πλαίσιο για την εκπαίδευση των εκπαιδευτικών, που το κύριο χαρακτηριστικό του είναι - όπως φαίνεται και από το συμπέρασμά της - ότι η απαραίτητη γνώση για έναν εκπαιδευτικό δεν θα δίνεται μέσα στο πτυχίο του, αλλά μετά από αυτό. Με άλλα λόγια, ανοίγει ο δρόμος για νέα υποβάθμιση των πτυχίων, εφόσον αυτά θεωρούνται εξ...
Ζήτημα με πολλές διαστάσεις αποτελεί η χρηματοδότηση της Εκπαίδευσης, ένα ζήτημα που συνδέεται άμεσα με το δικαίωμα των παιδιών λαϊκής οικογένειας στη μόρφωση και το οποίο μπαίνει επιτακτικά στην ατζέντα των αναδιαρθρώσεων. Σήμερα και ενώ άλλη μια χρονιά κυλά με καθηλωμένους τους κρατικούς πόρους για την Εκπαίδευση, η κυβέρνηση βάζει τη χρηματοδότηση στο τραπέζι του «εθνικού διαλόγου» και δίνεται βήμα για να ακουστούν και να ζυμωθούν στην κοινωνία προτάσεις που αμφισβητούν και ανοιχτά τη δωρεάν παροχή Εκπαίδευσης ισότιμα, αποκλειστικά από το κράτος. Σε αυτήν την υπόθεση αξιοποιεί σαν «λαγούς» βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ που μιλάνε για δίδακτρα στα δημόσια σχολεία, σκέψεις που αποδέχτηκε την ουσία...