Παρασκευή 10 Φεβρουαρίου 2017

Η πρόταση του ΚΚΕ για το Ενιαίο Δωδεκάχρονο Σχολείο Σύγχρονης Γενικής Παιδείας

Η πρόταση του ΚΚΕ για το σχολείο των αναγκών μας, το Ενιαίο Δωδεκάχρονο Σχολείο Σύγχρονης Γενικής Παιδείας, έχει τυπωθεί από τη «Σύγχρονη Εποχή» σε μια καλαίσθητη μπροσούρα των 50 περίπου σελίδων και διατίθεται ήδη στα βιβλιοπωλεία της «Σύγχρονης Εποχής», ενώ διακινείται και από τις Οργανώσεις του ΚΚΕ. Περίπου 16 χρόνια αφότου το ΚΚΕ πρωτοέθεσε την ολοκληρωμένη πρότασή του για το σχολείο και πάνω στην ίδια βασική κατεύθυνση για Ενιαίο Δωδεκάχρονο Σχολείο Γενικής Παιδείας, αυτή εμπλουτίστηκε με βάση τις εξελίξεις στην αστική στρατηγική για την Εκπαίδευση, αλλά και με βάση την επεξεργασία του Προγράμματος του Κόμματος που ψηφίστηκε στο 19ο Συνέδριο. Στο Πρόγραμμα σημειώνεται σχετικά ότι το...
Το πλήρες κείμενο της πρότασης του ΚΚΕ (και σε pdf) για το σχολείο των αναγκών μας, το Ενιαίο Δωδεκάχρονο Σχολείο Σύγχρονης Γενικής Παιδείας, βρίσκεται αναρτημένο στην ιστοσελίδα του ΚΚΕ, στη διεύθυνση: http://www.kke.gr/paideia/eniaio_dodekaxrono_sxoleio_h_apanthsh_sthn_krish_toy_astikoy_sxoleioy_kai_tis_antidrastikes_metamorfoseis_toy?morf=1&tab=1
Στη θέση του ΚΚΕ για το ενιαίο 12χρονο σχολείο εξηγούμε ότι: «Η προετοιμασία της (βασικής παραγωγικής δύναμης) στη σύγχρονη καπιταλιστική κοινωνία αποτελεί αποστολή, μεταξύ των άλλων, των διαφόρων βαθμίδων του εκπαιδευτικού συστήματος. Αυτή η προετοιμασία είναι πολύπλευρη. Αφορά τη μετάδοση των απαραίτητων - συσσωρευμένων από την ανθρωπότητα - γνώσεων, έτσι ώστε να μπορούν οι μελλοντικοί εργαζόμενοι να εργαστούν παραγωγικά και αποδοτικά για το κεφάλαιο. Η δεύτερη αφορά την ιδεολογική προετοιμασία των μελλοντικών εργαζομένων, ώστε αυτοί να ενσωματώνονται, να αφομοιώνουν από μικρή ηλικία τις αξίες και τα ιδανικά του συστήματος, να μην το αμφισβητούν...». Κι αν δεν πιστεύετε εμάς για...
Οπως είδαμε και σε προηγούμενο άρθρο (Οικονομία και Εκπαίδευση στον καπιταλισμό, Κυριακή 6 Μάρτη 2016), στον καπιταλισμό παρατηρούμε σε γενικές γραμμές ότι η τάση ανάπτυξης των παραγωγικών δυνάμεων απαιτεί ανεβασμένο επίπεδο εκπαίδευσης, ωστόσο αυτή η δυνατότητα εγκλωβίζεται στις αστικές εκμεταλλευτικές σχέσεις παραγωγής. Αυτό είναι το έδαφος πάνω στο οποίο περιορίζεται και η ανάπτυξη της πιο σημαντικής παραγωγικής δύναμης, του ανθρώπου. Με την επαναστατική κατάκτηση της εξουσίας από το προλεταριάτο, μπαίνουν οι βάσεις για την κατάργηση της εκμετάλλευσης ανθρώπου από άνθρωπο, η εργατική δύναμη δεν πουλιέται και δεν αγοράζεται, δεν πετιέται στα ράφια της ανεργίας, δεν απαξιώνεται. Είναι...
Στο πλαίσιο της παρουσίασης της νέας πρότασης του Κόμματος για το «Ενιαίο Δωδεκάχρονο Σχολείο Σύγχρονης Γενικής Παιδείας» θεωρούμε σκόπιμο για ουσιαστικούς λόγους να αποσαφηνίσουμε ορισμένες βασικές έννοιες που χρησιμοποιούνται στο κείμενο, προκειμένου να διευκολύνουμε την παρακολούθηση των σύγχρονων εκπαιδευτικών προβλημάτων. Πρόκειται για έννοιες που χρησιμοποιούνται και από την πλευρά της αστικής τάξης και που συχνά στην καθομιλουμένη μοιάζουν να επικαλύπτονται ή τα όρια της σημασίας τους να είναι δυσδιάκριτα. Ομως, η παρακάτω αποσαφήνιση γίνεται για την καλύτερη κατανόησή τους και την παρακολούθησή τους στο κείμενο της πρότασης του ΚΚΕ. Παιδεία. Ο ελληνικός όρος Παιδεία έχει έννοια...
Παρακάτω προτείνεται ενδεικτική αρθρογραφία για την αφομοίωση της πρότασης για το Ενιαίο Δωδεκάχρονο Σχολείο, που, σε συνδυασμό με τη μελέτη της αρθρογραφίας του «Ριζοσπάστη» που έχει ξεκινήσει για την εκλαΐκευση του κειμένου, δίνει τη δυνατότητα για άντληση παραδειγμάτων και παραπέρα εμβάθυνση. Απαραίτητα υλικά μελέτης, βέβαια, είναι πρώτα απ' όλα το Πρόγραμμα του ΚΚΕ, καθώς και από το βιβλίο «Θεωρητικά ζητήματα στο Πρόγραμμα του ΚΚΕ» της Ιδεολογικής Επιτροπής της ΚΕ του Κόμματος (κυκλοφορεί από τη «Σύγχρονη Εποχή») τα κεφάλαια 1 και 3. Χρήσιμα στη μελέτη επίσης είναι τα βιβλία «Για τη διαπαιδαγώγηση του νέου ανθρώπου» των Καλίνιν - Κρούπσκαγια και «Αναπτυξιακή Ψυχολογία και αγωγή του...
Ενα από τα βασικά συστατικά στοιχεία της πρότασης του ΚΚΕ για το σχολείο, είναι ότι, σε αντίθεση με την αστική στρατηγική, μιλάει για σχολείο ενιαίο. Ενιαίο τόσο κατά τη διάρκειά του, χωρίς διαχωρισμό σε βαθμίδες (Δημοτικό, Γυμνάσιο, Λύκειο) όσο και κατά τον τύπο του, δηλαδή χωρίς διαχωρισμούς σε σχολεία γενικά, τεχνικά, κλασικά, μουσικά, ναυτικά κ.ο.κ. και με ενιαίο πρόγραμμα, χωρίς διαχωρισμούς ανάμεσα στο σχολείο του χωριού και το σχολείο της πόλης, το σχολείο της εργατογειτονιάς και αυτό των «πλούσιων» περιοχών. Η ουσία είναι ότι στον καπιταλισμό, αντικειμενικά, οι όποιες διαφοροποιήσεις υπάρχουν στο σχολείο (κι όποιες επίσης προωθούνται) έρχονται να αποτυπώσουν όλο και πιο έντονα τις...
Στο πρώτο μέρος του άρθρου («Ριζοσπάστης» 24/2/2016), δείξαμε πως η αστική στρατηγική για την Εκπαίδευση προωθεί πολλαπλές διακρίσεις και διαφοροποιήσεις στα σχολεία, οι οποίες αναπόφευκτα αποτυπώνουν και αναπαράγουν τις ταξικές διακρίσεις που υπάρχουν στον καπιταλισμό, όπως και συνολικά τις ανάγκες του κεφαλαίου. Στον αντίποδα των παραπάνω, το σχολείο του σοσιαλισμού, το δωδεκάχρονο σχολείο που περιγράφεται στην πρόταση του ΚΚΕ, είναι ενιαίο, χωρίς διακρίσεις. Εξάλλου, όλα τα σχολεία είναι κρατικά και δωρεάν και είναι υποχρέωση του εργατικού κράτους να προσφέρει υψηλού επιπέδου μόρφωση σε όλα τα παιδιά. Δεν υπάρχουν σχολεία που υπερτερούν ή υστερούν, αλλά αντίθετα όλα είναι του ίδιου...
MotionTeam
Στο επίκεντρο διακηρύξεων από τους εκάστοτε διαχειριστές που εναλλάσσονται στην κυβέρνηση έχει βρεθεί κατά καιρούς η στήριξη των μαθητών για την αντιμετώπιση της σχολικής αποτυχίας, της μαθητικής διαρροής. Τα διάφορα «αντισταθμιστικά μέτρα» που έχουν καθιερωθεί, η διαχρονική εξέλιξη και η αποτελεσματικότητά τους αναδεικνύουν πως η ύπαρξη μορφωτικών ανισοτήτων είναι αναπόσπαστο κομμάτι της κοινωνικής και εκπαιδευτικής πραγματικότητας, του εκπαιδευτικού προβλήματος. Τα ίδια τα μέτρα που κατά καιρούς λαμβάνονται για την αντιμετώπιση του ζητήματος, δεν είναι ξεκομμένα από την αστική στρατηγική για την Εκπαίδευση, ενώ τελικά αποδεικνύονται αναποτελεσματικά, καθώς δεν αντιπαλεύονται οι αιτίες που...
Σε μια προσπάθεια να συγκεντρώσει κάποια πρώτα συμπεράσματα από τον κύκλο των συνεδριάσεών της με μια σειρά φορέων στο πλαίσιο του «διαλόγου» για την Παιδεία, συνεδριάζει σήμερα η Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής. Με ένα τρισέλιδο κείμενο που έστειλε στα μέλη της επιτροπής ο πρόεδρός της, Κ. Γαβρόγλου, ξεχωρίζει 20 σημεία για τις αναδιαρθρώσεις που θα προκύψουν από το «διάλογο», κάποια από τα οποία πέρα από το γενικόλογο χαρακτήρα τους, είναι ενδεικτικά των κατευθύνσεων που θα έχουν αυτές οι αναδιαρθρώσεις. Ετσι, ψηλά ψηλά στα 20 σημεία ξεχωρίζει ο στόχος για «ενίσχυση της αυτονομίας των σχολικών μονάδων». Πρόκειται για ένα στόχο που ο ΟΟΣΑ τον θέτει επιτακτικά στις εκθέσεις του...
MotionTeam
«Η Ελλάδα είναι ίσως η τελευταία χώρα στην ΕΕ στην οποία το πτυχίο σε ένα γνωστικό αντικείμενο θεωρείται ικανό προσόν για την παροχή ποιοτικού εκπαιδευτικού έργου». Με βάση αυτό το συμπέρασμα, η υποεπιτροπή που συστάθηκε από την Επιτροπή Εθνικού Διαλόγου της κυβέρνησης για την εξέταση του θέματος της «αρχικής εκπαίδευσης και επιμόρφωσης εκπαιδευτικών», εξέτασε ένα νέο γενικό πλαίσιο για την εκπαίδευση των εκπαιδευτικών, που το κύριο χαρακτηριστικό του είναι - όπως φαίνεται και από το συμπέρασμά της - ότι η απαραίτητη γνώση για έναν εκπαιδευτικό δεν θα δίνεται μέσα στο πτυχίο του, αλλά μετά από αυτό. Με άλλα λόγια, ανοίγει ο δρόμος για νέα υποβάθμιση των πτυχίων, εφόσον αυτά θεωρούνται εξ...
Οπως σημειώνεται στην πρόταση του ΚΚΕ για το σχολείο: «Ως Κόμμα αναδεικνύουμε επιχειρηματολογημένα την προσφορά της σοσιαλιστικής οικοδόμησης στην πάλη για την κοινωνική πρόοδο, την κατάργηση της εκμετάλλευσης ανθρώπου από άνθρωπο. (...) H ταχύτατη, ριζική εξάλειψη της τρομερής κληρονομιάς του αναλφαβητισμού, σε συνδυασμό με την άνοδο του γενικού επιπέδου μόρφωσης και ειδίκευσης και ο εκμηδενισμός της ανεργίας αποτελούν μοναδικά σοσιαλιστικά επιτεύγματα». Η ανάδειξη αυτών των επιτευγμάτων στην ΕΣΣΔ, που επιχειρούμε σε αυτό το άρθρο, δεν έχει θριαμβολογικό χαρακτήρα. Ομως, κανένας δεν μπορεί να παραγνωρίσει ότι, πράγματι, αποτελούν κάποια από τα πολλά επιτεύγματα για τα οποία μπορούμε να...
Eurokinissi
Ζήτημα με πολλές διαστάσεις αποτελεί η χρηματοδότηση της Εκπαίδευσης, ένα ζήτημα που συνδέεται άμεσα με το δικαίωμα των παιδιών λαϊκής οικογένειας στη μόρφωση και το οποίο μπαίνει επιτακτικά στην ατζέντα των αναδιαρθρώσεων. Σήμερα και ενώ άλλη μια χρονιά κυλά με καθηλωμένους τους κρατικούς πόρους για την Εκπαίδευση, η κυβέρνηση βάζει τη χρηματοδότηση στο τραπέζι του «εθνικού διαλόγου» και δίνεται βήμα για να ακουστούν και να ζυμωθούν στην κοινωνία προτάσεις που αμφισβητούν και ανοιχτά τη δωρεάν παροχή Εκπαίδευσης ισότιμα, αποκλειστικά από το κράτος. Σε αυτήν την υπόθεση αξιοποιεί σαν «λαγούς» βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ που μιλάνε για δίδακτρα στα δημόσια σχολεία, σκέψεις που αποδέχτηκε την ουσία...
Στην κυκλοφορία μιας καλαίσθητης 24σέλιδης έκδοσης με τίτλο «Τι σχολείο έχουμε ανάγκη σήμερα;» έχει προχωρήσει η ΚΝΕ, μπροστά και στα Μαθητικά Φεστιβάλ που γίνονται μέσα στο μήνα σε δεκάδες πόλεις και γειτονιές σε όλη τη χώρα. Η Μαθητική Επιτροπή του Κεντρικού Συμβουλίου της ΚΝΕ, μέσα από αυτή την έκδοση που απευθύνεται κυρίως στους μαθητές, παρουσιάζει την επικαιροποιημένη πρόταση του ΚΚΕ για το Ενιαίο Δωδεκάχρονο Σχολείο Σύγχρονης Γενικής Παιδείας, μ' έναν εκλαϊκευτικό τρόπο, με πλούτο παραδειγμάτων, εικόνων και σκίτσων. Στόχος της είναι να παρουσιάσει βασικές πλευρές της πρότασης του ΚΚΕ και να δώσει έναυσμα για παραπέρα αναζήτηση, για προβληματισμό και συζήτηση γύρω από το σχολείο για...
Στη νέα πρόταση του Κόμματος για το Ενιαίο Δωδεκάχρονο Σχολείο Σύγχρονης Γενικής Παιδείας, γίνεται ειδική αναφορά στη διδασκαλία του κονστρουκτιβισμού, «σύμφωνα με την οποία η γνώση δεν είναι αντανάκλαση της αντικειμενικής πραγματικότητας, αλλά κατασκευάζεται είτε ατομικά είτε κοινωνικά, επομένως δεν υπάρχει δυνατότητα για τον άνθρωπο να τη γνωρίσει στην ουσία της». Στο άρθρο αυτό επιδιώκουμε να αναλύσουμε πιο διεξοδικά την παραπάνω άποψη, πώς αυτή εφαρμόζεται στην Εκπαίδευση και να δώσουμε βασικές απαντήσεις όπως αυτές απορρέουν από τη διαλεκτική - υλιστική αντίληψη για τη γνώση και τη μαρξιστική παιδαγωγική. Οι βασικές θέσεις του κονστρουκτιβισμού Ο κονστρουκτιβισμός έχει κυριολεκτικά...