Στον άξονα της επίτευξης ενός πρόσκαιρου συμβιβασμού, ανάμεσα στη γερμανική κυβέρνηση και την πλευρά του ΔΝΤ, δείχνουν να προσανατολίζονται τα παζάρια των εμπλεκόμενων «παικτών» σχετικά με το ζήτημα της «βιώσιμης» διαχείρισης του ελληνικού κρατικού χρέους και βέβαια για τον ρόλο και το ειδικό βάρος του ΔΝΤ στο αντιλαϊκό πρόγραμμα.
Την ίδια ώρα, η κεντρική τράπεζα της Γερμανίας (Bundesbank) συντάσσεται με την πλευρά του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ESM) με
κατεύθυνση την «παραγωγή» ικανής μάζας πρωτογενών πλεονασμάτων σε βάθος χρόνου στη βάση των αντιλαϊκών μέτρων και της πολιτικής. Στο μηνιαίο δελτίο της, η Bundesbank υποστηρίζει πως ο στόχος για πλεονάσματα στο 3,5% του ΑΕΠ για μεγάλο χρονικό διάστημα μπορεί να επιτευχθεί, σε συνδυασμό βέβαια, όπως χαρακτηριστικά αναφέρει, με την επιτυχή εφαρμογή μιας μεγάλης διαδικασίας μεταρρυθμίσεων, όπως λέγονται οι καπιταλιστικές αναδιαρθρώσεις για την «ανταγωνιστικότητα» του κεφαλαίου.
Επιπλέον, η Bundesbank σημειώνει πως «η άποψη ότι οι δημοσιονομικές απαιτήσεις του προγράμματος θα μειωθούν, πρέπει να αποφευχθεί» και ακόμη ότι «η ελάφρυνση του χρέους θα αποδυναμώσει την αξιοπιστία των προγραμμάτων προσαρμογής, την ιδιοκτησία του προγράμματος και την εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων».
Από την πλευρά του, εκπρόσωπος του γερμανικού υπουργείου Οικονομικών, σε χτεσινές δηλώσεις του επισήμανε ότι η Γερμανία θα συμβάλει με «εποικοδομητικό τρόπο» στις διαπραγματεύσεις, ενώ ταυτόχρονα παρέπεμψε και στις προχτεσινές δηλώσεις εκπροσώπου του ΔΝΤ, σύμφωνα με τον οποίο «στο επόμενο Γιούρογκρουπ θα επιτευχθεί συμφωνία».
Θυμίζουμε, σε ό,τι αφορά τις προσπάθειες για συμβιβασμούς, ότι τις προηγούμενες μέρες ο εκπρόσωπος του ΔΝΤ, Τζ. Ράις, υπογράμμισε πως «υπάρχουν σχετικά παραδείγματα στο παρελθόν», όπου «το ΔΝΤ είχε εγκρίνει καταρχήν πρόγραμμα χωρίς χρηματοδότηση», προσθέτοντας ότι «το Ταμείο μπορεί να δείξει κάποια ευελιξία ανάλογα με τα ειδικά χαρακτηριστικά της κάθε χώρας».
Εφιαλτικά για τον λαό όλα τα πιθανά σενάρια
Ολα αυτά την ώρα που το κεντρικό σενάριο του ESM, προβλέπει ότι με τη μεγαλύτερη δυνατή ελάφρυνση του κρατικού χρέους, στη βάση της συμφωνίας στο Γιούρογκρουπ, τον Μάη του 2016, το «αναγκαίο» πρωτογενές πλεόνασμα διαμορφώνεται κατά μέσο όρο στο 2,2% ανά έτος για την περίοδο 2023 - 2060.
Η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, από την πλευρά της, υποστηρίζει ότι υπάρχει και αυτή η δυνατότητα, φέρνοντας ως παράδειγμα τις περιπτώσεις της Φινλανδίας (πρωτογενές πλεόνασμα 5,7% για 11 χρόνια, από το 1998 έως το 2008) και της Δανίας (πρωτογενές πλεόνασμα 5,3% για 26 χρόνια, στην περίοδο 1983 - 2008).
Τα παραπάνω έρχονται να «κουμπώσουν» με τη μακροπρόθεσμη πρόβλεψη για ανάκαμψη του ΑΕΠ κατά μέσο όρο 1,3% μέχρι το 2060, με την ταυτόχρονη μείωση της αναλογίας του κρατικού χρέους ως προς το ΑΕΠ, από περίπου 180% σήμερα στο 65,4% το 2060. Μάλιστα, όπως προκύπτει από τις προβλέψεις του ESM, η επαναφορά του ΑΕΠ στα επίπεδα που βρισκόταν το 2008, πριν από την εκδήλωση της καπιταλιστικής κρίσης, θα απαιτήσει τουλάχιστον μια ακόμη 20ετία, μέχρι και το 2038!
Το ΔΝΤ, αναμένοντας μέσο ρυθμό ανάκαμψης μόλις 1% στη μακροπρόθεσμη περίοδο, βάζει ζήτημα μεγαλύτερων παρεμβάσεων στο χρέος, με τον επιμερισμό της χασούρας στην Ευρωζώνη. Σε αυτήν την περίπτωση, η ανάκτηση της κατρακύλας του ΑΕΠ, επεκτείνεται τουλάχιστον μέχρι το 2044.
Παράλληλα, το ενδεχόμενο του συμβιβασμού μεταξύ της γερμανικής κυβέρνησης και του ΔΝΤ, σχετικά με τη «διευθέτηση» του κρατικού χρέους, αναμένεται να δρομολογήσει την έγκριση της εκταμίευσης από την πλευρά της Ευρωζώνης προς το ελληνικό κράτος, στο πλαίσιο του επόμενου συμβουλίου Γιούρογκρουπ που συνεδριάζει στις 15 Ιούνη, ενώ στη συνέχεια θα ακολουθήσει και η σχετική απόφαση από τον ΕSM, που με τη σειρά του αποτελεί τον χρηματοδότη του ελληνικού κράτους.
Τρέχουν τα «προαπαιτούμενα»
Στο μεταξύ, σειρά από νομοθετικές παρεμβάσεις προβλέπονται σε νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών που κατατέθηκε χτες στη Βουλή, όπου περιέχονται και ορισμένες διατάξεις σχετικά με τις παρεμβάσεις του «συμπληρωματικού μνημονίου με την Ευρωζώνη», με κυρίαρχο ζήτημα αυτό της «λειτουργικότητας» του «υπερταμείου» για τις ιδιωτικοποιήσεις.
Μεταξύ άλλων:
-- Απαλλαγμένα από φορολογικά βάρη και «εκκρεμότητες» θα περάσουν στην Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας («υπερταμείο» για τις ιδιωτικοποιήσεις) τα ακίνητα των θυγατρικών της εταιρειών και ειδικά της Εταιρείας Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ). Οι θυγατρικές θεωρούνται ότι έχουν «περαιωμένες» τις φορολογικές υποθέσεις εφόσον στα ετήσια πιστοποιητικά που εκδόθηκαν δεν υπάρχουν παραβάσεις της φορολογικής νομοθεσίας.
-- Επεκτείνεται και στα μέλη του Εποπτικού Συμβουλίου του «υπερταμείου» το καθεστώς της δικαστικής προστασίας στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων τους.